Testmachine beproeft slijpen tandwielen

Machineleverancier Liebherr heeft aan de Technische Universität München een tandwielslijpmachine van het type LGG 280 ter beschikking gesteld. De universiteit gaat met deze machine onderzoeken hoe bij het slijpen van tandwielen een optimum gevonden kan worden tussen energieverbruik, geluidproductie en de levensduur van een tandwieloverbrenging.

De machine kan zowel binnen- als buitenvertandingen slijpen. Na het slijpen wordt de tandwielgeometrie in de machine gemeten (foto: Liebherr).

De machine kan zowel binnen- als buitenvertandingen slijpen. Na het slijpen wordt de tandwielgeometrie in de machine gemeten (foto: Liebherr).

Tandwielen krijgen vaak door inzetharden de voor een langere levensduur vereiste hardheid. Bij een temperatuur van pakweg 900°C wordt daartoe koolstof in de randzone van het tandwiel ingebracht (opkolen). Daarmee wordt deze zone hardbaar.

Probleem is dat bij het harden geringe maat- en vormveranderingen optreden. Door het slijpen in het micrometerbereik moeten deze worden gecorrigeerd. Dit is van belang omdat de verliezen in een overbrenging door een optimale tandgeometrie drastisch kunnen worden gereduceerd. Echter, optimaliseren gelet op energie, geluid en levensduur kan met elkaar in tegenspraak zijn.

De TU München gaat nu met de machine van Liebherr onderzoeken waar het optimum ligt.

Bron: Metaal Magazine.

Commentaar gesloten.